Hoe herken je, begrijp je en ondersteun je leerlingen die trauma hebben meegemaakt of met trauma te maken hebben?
Kasper wordt plots woedend op de speelplaats. Sofie zit vaak stilletjes voor zich uit te staren in de klas. Emiel zijn dak vliegt eraf door een kleine opmerking.
Onderzoek heeft aangetoond dat er een link is tussen trauma en de ontwikkeling van kinderen, het gedrag van kinderen en de schoolresultaten. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen plots uitbarsten in de klas of heel afwezig zijn. Trauma maakt het moeilijk om vriendschappen te sluiten of volwassenen te vertrouwen.
Maar onderzoek toont ook iets anders aan: wanneer trauma wordt herkend en kinderen benaderd worden vanuit een traumabril maakt dit een enorm verschil, niet alleen op het gedrag van kinderen, maar ook op hun verdere leven.
klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, CLB-medewerkers, NT2/OKAN-leerkrachten, kinderverzorgers
Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
inclusief broodjeslunch
Ilse Vande Walle
Trainer/traumatherapeut/persoonlijke ontwikkelingscoach – Auteur van het boek “Haal het beste uit je kind. Growth Mindset thuis en op school.” - Coaching Mindset