Culturele diversiteit zien in de NT2-les is een no-brainer. Hoe ermee om te gaan is soms wél een uitdaging: Stel je duidelijke grenzen en formuleer je verwachtingen over hoe we ons gedragen, of stel je je mild en begrijpend op, met soms frustraties bij anderen tot gevolg? Begrijp je elkaar intuïtief of hoor je soms gewoon niet wat de ander zegt?
In deze sessie verkennen we hoe het komt dat culturele diversiteit soms een uitdaging is. We kijken naar het TOPOI-model van Hoffman op zoek naar antwoorden en handvaten. We analyseren het begrip ‘superdiversiteit’ en we passen dit toe op onze diverse groepen. Daarna gaan we aan de slag met getuigenissen en dagen we onszelf uit in hoe we handelen of reageren. Op die manier snap je jezelf een beetje beter (waarom doe ik wat ik doe, en voel ik wat ik voel), en daardoor vaak ook de ander. We vertrekken hier vanuit de diversiteitscompetentie.
klasleerkrachten, zorgleerkrachten, NT2- of OKAN-leerkrachten
Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
Niomi Kelly
Docente lerarenopleiding Thomas More