“Aandachtmanagement is het nieuwe time-management”
Het thema “mentale veerkracht” is belangrijker dan ooit tevoren. De wereld en bijgevolg ook de arbeidscontext is namelijk sterk veranderd de laatste 20 jaar. De “klassieke” timemanagementprincipes van prioriteiten bepalen en efficiënt werken zijn onvoldoende om tegemoet te komen aan de hoeveelheid maar vooral de snelheid waarop werk en info op ons afkomt (vb. communicatie via elektronische weg, infobesitas, “born to run” levenswijze,…). En, hoewel stress in de brede zin van het woord van alle tijden is, blijkt vandaag de dag de mentale overbelasting vooral een stijgend probleem te zijn. Dit o.a. door grote veranderingen in de aard van het werk (=mentaal werk), de organisatie van het werk (vb. flexibel werken, onvoorspelbare agenda’s) en de omgeving waarin dit plaatsvindt (vb. landschapsbureaus, in de wagen tijdens het autorijden, thuiswerk en telewerk …). We merken dat het steeds moeilijker wordt om onze focus te bewaken maar ook om het werk mentaal “los te laten”, we blijven als het ware bezig. En, we zoeken naar een optimale “work-life” balance, zeker nu in een tijd waarin werk en privé juist meer en meer vermengd geraken met mekaar en in mekaar overvloeien.
Tijdens deze workshop komen volgende thema’s aan bod:
Focus van deze workshop
Met een wetenschappelijke basis als achtergrond zal de focus tijdens deze workshop liggen op
Op een interactieve en ervaringsgerichte manier worden de verschillende topics toegelicht en verder uitgewerkt via zelfreflectie, uitwisseling in duo / kleine groepen.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Locatie
Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen.
Trainer
Erna Claes, PhD, psycholoog, gespecialiseerd in de gezondheidspsychologie en cognitieve gedragswetenschappen. Zij heeft zich als expert – trainer gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met welbevinden en mentale gezondheid. In het ontwerp van haar sessies combineert ze haar wetenschappelijke achtergrond met meer dan 25 jaar praktijkervaring in diverse sectoren en voor diverse doelgroepen. Wetenschappelijke inzichten worden steeds vertaald naar praktisch bruikbare inzichten, tips en technieken.
Doelgroep
Alle geïnteresseerden.
Data & prijs