Ga naar de hoofdinhoud
De dienst Onderwijs als vliegwiel en draaischijf

Onderwijskundige kaders en ondersteuning 

De dienst is een drijvende kracht voor kwaliteitsvol onderwijs in onze hogeschool om het leren van de studenten te bevorderen en op die manier hun studiesucces te verhogen. In partnerschap ondersteunen de medewerkers van de dienst de units en opleidingen bij de duurzame realisatie van excellent professioneel hoger onderwijs.

Aan de hand van hogeschoolbrede kaders – gekoppeld aan een uitgebreid instrumentarium, professionalisering en mogelijkheden voor kennisdeling (lunch&learn-sessies, lesson studies, intervisies, train-de-trainersessies …) – ondersteunt de dienst, de opleidingen bij het opnemen van het eigenaarschap over hun onderwijs en onderwijskwaliteit. Ze krijgen vorm in nauwe afstemming met de opleidingen, hun studenten en ook het werkveld (bijvoorbeeld in overlegplatformen, adviesraden, stagewerkgroepen …). Bovendien zijn ze evidence-informed en onderbouwd door data, o.a. vanuit ons eigen dashboard.

Deze kaders bieden de opleidingen een houvast. Ze zijn richtinggevend voor wat de hogeschool verwacht van kwaliteitsvolle opleidingen en daardoor ook een onderdeel van onze kwaliteitsbewaking,
nooit sturend, wel responsabiliserend.

Doel van deze kaders:

  • Globale speelveld aangeven;
  • Reflectie op onderwijskwaliteit stimuleren gelinkt aan de kwaliteitskenmerken.
Team Business Intelligence: datageïnformeerd werken

Dashboard – bevragingen

De Dienst Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard, grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers, waarin het allerlei data inventariseert, benchmarkt en analyseert (o.a. evoluties), en op vraag ook monitort.

Dat dashboard stelt onze opleidingen in staat om inzicht te krijgen in:

  • Onderwijsindicatoren, zoals studentenaantallen, instroom- en doorstroomcijfers, studie-efficiëntie, time-to-graduation, spreiding van de resultaten van OPO’s waarin het eindniveau afgetoetst wordt.
  • De resultaten van perceptiemetingen, waarmee we via wetenschappelijk gevalideerde bevragingen en systematisch – op het ritme van het meetbeleid van de hogeschool – de tevredenheid van studenten, medewerkers, alumni en het werkveld in kaart brengen. Voor onze kwaliteitszorg zijn de OPO-bevragingen, de opleidingsevaluatie, de alumni- en werkveldbevraging het meest relevant.

De groeispiraal draait dankzij een voortdurende monitoring van deze gegevens.

Het doel van het dashboard i.f.v. kwaliteitszorg is:

  • Startpunt van reflectie;
  • Zicht krijgen op evoluties en impact;
  • Delen van goede praktijken en leren van elkaar.
Een instrument om de kwalitatieve werking in beeld te brengen en te ondersteunen

Beleidskompas

Via het beleidskompas brengen onze opleidingen, units en diensten zichzelf in beeld volgens een vaste structuur. Hiermee borgen we de kwaliteit van onze opleidingen en verzekeren we opvolging. Het omvat:

Het basiskader met alle relevante formele, wettelijke en publieke informatie over de opleiding

  • Het profiel van de opleiding met aandacht voor:
  • Rollen en functies binnen de opleiding en contactgegevens
  • Het onderwijskundig kader afgestemd op de kwaliteitskenmerken van NVAO
  • Een zelfreflectie in de vorm van een SOAR (Strenghts, Opportunities, Ambitions, Results). De SOAR-methodiek helpt onze opleidingen de balans op te maken en vooruit te kijken als opstap naar de ontwikkeling van een beleidsplan en een meerjarenplan.
  • De opleidingsplannen, voor een academiejaar en in meerjarenperspectief, de opgeleverde resultaten – of prestaties – van de opleiding en haar toekomstgerichte visie en ambities.

Jaarlijks actualiseren onze opleidingen, units en diensten bovenstaande informatie.

Het doel van het beleidskompas i.f.v. kwaliteitszorg is:

  • Kwaliteitsontwikkeling en behoud focus;
  • Kennisdeling en leren van elkaar;
  • Capteren van kerninformatie voor onze opleidingen, units en diensten.