In deze module staan Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit (ADHD), Developmental Coordination Disorder (DCD) en Autismespectrumstoornissen (ASS) centraal. De diagnostiek van deze stoornissen stelt de psychodiagnosticus voor grote uitdagingen. Enerzijds worden ADHD, ASS en DCD gekenmerkt door een complexe genetisch/neuro(bio)logische basis die evenwel sterk beïnvloed wordt door telkens unieke omgevingsinvloeden. Anderzijds vertonen deze ontwikkelingsstoornissen doorheen de verschillende levensfasen een evolutie in hun symptomatologie.
Doorheen de lessen bestuderen we vanuit een ontwikkelingsperspectief ADHD, DCD en ASS en werken we naar een (wetenschappelijk onderbouwde) diagnostische procedure door kritische analyse van onderzoeksmethodieken en bestaand instrumentarium.
De module leidt niet tot een certificering in bepaalde instrumenten.
Globaal worden verschillende thema’s behandeld tijdens de lessen:
1. Taxatie van de ontwikkelingsdimensie in symptomatologie van ASS, ADHD, enDCD
2. Kritische analyse van diagnostisch instrumentarium en methodieken
3. Wetenschappelijk verantwoorde diagnostiek van ADHD, DCD en ASS
4. Van analyse over conclusie tot handelingsgerichte actieplan
4.
Toepassing op casussen
Opgelet: de lessen zullen doorgaan in Antwerpen en Gent.