Om te evolueren naar een circulaire economie moeten we onze arbeidsmarkt anders organiseren. Het project ‘In de mode’ wil de circulaire transitie versnellen via (her)scholing van huidige en toekomstige professionals binnen de klassieke lineaire sectoren. We ontwikkelen daarvoor een leerprogramma en pakken als eerste proeftuin de mode-industrie aan.
Van tot
Binnen circulaire economie in zijn meest doorgedreven vorm maken we komaf met het maken en verkopen van zoveel mogelijk producten. We zetten wél de productie van kwalitatief hoogstaande, eenvoudig demonteerbare en herstelbare producten met een lange levensduur centraal. Door producten te delen intensiveert het gebruik ervan, product-as-a-servicemodellen voorkomen wegwerpgedrag en take-backmodellen zijn een cruciale stap naar een meer doorgedreven recyclage.
Om te evolueren naar een circulaire economie en haar businessmodellen moeten we onze economie fundamenteel anders organiseren, wat natuurlijk ook een groot effect heeft op de arbeidsmarkt:
Door die verschuiving is er nood aan aangepaste skills en een doorgedreven kennis over de circulaire economie op de arbeidsmarkt, zowel bij huidige als toekomstige werknemers en ondernemers.
De druk om een omslag te maken naar een circulaire economie neemt toe binnen de klassieke lineaire sectoren. Om die omslag waar te maken, zijn er meer profielen nodig op de arbeidsmarkt die geschoold zijn in de circulaire economie.
Met het project ‘In de mode: Work @ Future Fashion’ zetten we in op de (her)scholing van huidige en toekomstige professionals binnen de mode-industrie. Het uiteindelijke doel? De circulaire transitie versnellen en vermijden dat de klassiek lineaire take-make-waste-sectoren achterop geraken in de omslag naar een circulaire economie.
Als eindresultaat willen we met dit onderzoeksproject een leerprogramma voor (mode-)ondernemers en organisaties ontwikkelen. Via online en offline modules:
Veerle is onderzoeker met een focus op Circulair Ondernemen. Ze doet voornamelijk gericht praktijkonderzoek naar de acceptatie en attitudes van consumenten ten opzichte van duurzaamheid in het dagdagelijks leven.
Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen Datagedreven ondernemen en Circulair ondernemen. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.
Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.