Effectieve communicatie
Daar waar communicatie, innovatie en sociale inclusie samenkomen begint ons onderzoek. Voor en samen met overheden ...
In de zomer van 2023 liep voor de eerste keer de ‘Interne Communicatiemonitor’. Deze online survey polste bij HR- en communicatieverantwoordelijken van organisaties, overheden en bedrijven hoe ze de interne communicatie ontwikkelen. Dit onderzoek wordt driejaarlijks herhaald.
De Interne Communicatiemonitor is een initiatief binnen het Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) van de Thomas More Hogeschool. Dit onderzoek loopt driejaarlijks. Na deze eerste editie in 2023 plannen we een volgende in 2026, waarbij we voor het eerst evoluties in kaart brengen.
Bedrijven, overheden en socialprofitorganisaties erkennen hoe langer hoe meer het belang van goede interne communicatie. Die noodzaak kwam uitdrukkelijker aan het licht tijdens de corona-lockdowns en de huidige evolutie richting hybride werken.
Contactname hierover leidde tot enthousiasme bij de vakorganisaties Vonk-Netwerk Interne Communicatie en Kortom-Vereniging voor overheids- en socialprofit-communicatie. Met hen konden we prima samenwerken aan de voorbereiding van de vragenlijst, aan de oproep tot deelname aan de enquête, en voor de verspreiding van de onderzoeksbevindingen. Er namen 506 communicatiemedewerkers deel aan de enquête.
"In welke mate en hoe besteden middelgrote en grote bedrijven, overheids- en socialprofit-organisaties aandacht aan interne communicatie?"
Daarbij horen een heleboel deelvragen:
De vaak markante resultaten kan je terugvinden in het grafiekenrapport en de rapportsynthese.
Eric Goubin is sinds 1997 onderzoeker bij Thomas More en heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in inclusieve communicatie en communicatiemanagement bij social-profitorganisaties en de overheid.
Michelle Lenaerts werkt sinds 2000 voor Thomas More Mechelen waar zij zich als onderzoeker specialiseerde in kwantitatieve data-analyse, survey design en datavisualisatie.