In het Immersive Mental Health project werken we verschillende use cases uit. We delen deze enerzijds op in zowel high-end als low-end cases en anderzijds maken we een opdeling in de doelgroep waarbij we deze inzetten, nl. in een klinische doelgroep (patiënten en cliënten) of in een niet-klinische doelgroep (ouders en zorgprofessionals).
Meer info over de verschillende use cases kan je hier terugvinden:
Vanuit technisch standpunt hebben we dus twee technologische toepassingen die we binnen dit project aanbieden. De high-end en de low-end toepassing.
De high-end toepassing - ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Psylaris - omvat een standalone VR headset (d.w.z. zonder bekabeling met computer) met ingebouwde hartslagmonitor. De VR headset dompelt de gebruiker onder in een virtuele strandomgeving. Terwijl de gebruiker een diepgaande VR-relaxatie doorloopt, wordt diens hartslag gemeten. Voor het IMH-project wordt deze fysiologische data uit VR headset door Psylaris rechtstreeks aangeleverd aan de betrokken onderzoekers. Naast deze innovatieve toevoeging is een bijkomend voordeel dat de toepassing zeer gebruiksvriendelijk is. Je hoeft enkel het toestel aan te zetten en na 2 kliks met de controller zit je onmiddellijk in de ontspannende omgeving. De aangeboden sessie duurt een 25-tal minuten.
De low-end toepassing is een samenwerking tussen verschillende partners. Ook hier wordt binnen het project met verschillende configuraties gewerkt, dewelke gespreid geëvalueerd worden in de verschillende use cases.
De low-end smartphone VR toepassing werd ontwikkeld door het Vlaamse bedrijf Aeroplane en vertrekt vanuit een smartphone VR-toepassing, d.w.z. dat je via een VR app op je smartphone wordt ondergedompeld in een VR-omgeving. Zo kan een gebruiker via een goedkopere headset die dient als smartphone houder toch VR beleven. Deze projecttoepassing biedt heel wat keuzemogelijkheden voor de gebruiker. Zo kan deze kiezen uit drie verschillende omgevingen om tot rust te komen, nl. een strand, een berglandschap, en een winterlandschap met noorderlicht. Daarnaast kan de gebruiker ook de keuze maken uit verschillende opties voor auditieve begeleiding. Zo voorzien we een mindfulnessoefening en een begeleide spierontspanning, of laten we de gebruiker de keuze om zonder audiobegeleiding te vertoeven in virtuele natuur. Om de beleving nog verder te kunnen personaliseren heeft de gebruiker ook de keuze tussen een mannelijke stem of een vrouwelijke stem voor de auditieve begeleiding.
In het kader van het IMH-project wordt tijdens het gebruik van de smartphone VR-toepassing ook een wearable gebruikt om de fysiologische gegevens, zoals hartslag, van de gebruiker te meten. Dit kan zowel met de Moonbird als met een Fitbit wearable. De toegevoegde waarde van de Moonbird is dat deze – behalve als meetinstrument – ook als ademhalingsbegeleider kan gebruikt worden. Zo kan iemand die voor de VR-natuuromgeving zonder auditieve begeleiding koos de Moonbird gebruiken om diens ademhaling te begeleiden als ontspanningsoefening.
Omdat zowel de smartphone VR app als de wearables data verzamelen worden deze verzameld op het platform ontwikkeld door Ready2Improve. Dit betekent dan ook dat het door de mooie samenwerking tussen Moonbird, Ready2Improve en Aeroplane (leden van de begeleidingsgroep) mogelijk is om op een voor de gebruikers zeer gebruiksvriendelijke manier alle data te verzamelen en overzichtelijk voor te stellen. Bovendien betekent dit dat deze toepassing, ook na het project, in eender welke opstelling snel een weg naar de markt kan vinden, aangezien de potentiële mogelijkheden zichtbaar worden bovenop de technologische verbindingen die er gelegd zijn.
Tot slot is er ook de er ook de IntelliProve toepassing die hierin perfect past en ook meegenomen wordt in de uitwerking van het project. Hun product is een bijkomende manier om hartslag van de gebruikers te meten op basis van de camerabeelden genomen door diens smartphone.