Ga naar de hoofdinhoud
Working report

Educating Tomorrow's Teachers

Innovating Teacher Education Curricula with Best-Evidence Core Content

Hoe stomen we leraren in spé klaar voor de klas? Een working report bij ons onderzoek.

De leraar heeft een belangrijke impact op het leren van leerlingen, vooral voor leerlingen uit minder kansrijke milieus. De lerarenopleiding speelt een belangrijke rol. Hierin wordt de basis van goed lesgeven en leraarkwaliteit gelegd.

Ons working report, Educating Tomorrow's Teachers: Innovating Teacher Education Curricula with Best-Evidence Core Content, legt de uitdagingen én kansen binnen de curricula van lerarenopleidingen bloot.

De uitdagingen: (1) De standaarden/eisen voor het beroep van leraar zijn multi-interpretabel en daardoor lastig om een curriculum rond op te bouwen. Dit resulteert vaak onbedoeld in (2) een beperkte aansluiting van curricula bij recente wetenschappelijke inzichten, waardoor effectieve leerprincipes en -strategieën niet altijd aan bod komen (en achterhaalde theorieën juist wél).

De kansen: In het working report illustreren we vier inspirerende initiatieven uit Engeland, Australië en de VS die een nieuwe weg zijn ingegaan om hun leraren in spé met een stevige basis op te leiden. Dit doen ze aan de hand van specifieke, evidence-informed core content frameworks die de fundamentele kennis en vaardigheden vastleggen waarover elke beginnende leraar zou moeten beschikken. We ontwikkelden drie core content frameworks die de kern vormen van een sterk fundament voor elke beginnende leraar: (1) effectieve didactiek, (2) klasmanagement en (3) cognitieve psychologie.

Het volledige rapport lees je hier.

Vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Dries D'haese

dots

Laat je gegevens achter om op de hoogte te blijven van ons werk

Inschrijven